Trenta anys sense Franco?
Les coses no són com les veiem sinó com les recordem (Valle InclĆ”n). L’ombra de Franco es projecta sobre la nostra cultura polĆtica, Ć©s el solatge sociològic i cultural del franquisme. Elcontinuismefranquista on va arrelar amb mĆ©s forƧa ha estat en les posicions de poder social, perquĆØ la Transició de la Dictadura a la democrĆ cia va consagrar els drets adquirits en l’anterior rĆØgim. La reforma va deixar intactes les velles fortaleses franquistes de la vida econòmica, de la societat civil, del món acadĆØmic, dels mitjans de comunicació
. Els mecanismes de discriminació polĆtica del franquisme van permetre l’enriquiment a l’ombra de l’Estat i els pactes de la Transició de silenci i amnĆØsia van perpetuar aquestes posicions de privilegi i sobretot la consolidació de drets adquirits de forma injusta, abusiva o corrupta en un passat. AixĆ el cinisme de personatges formats en l’escola de la Dictadura, que han estat desprĆ©s mestres de les llibertats democrĆ tiques; els constructors de fortunes mitjanƧant el suborn i els favors administratius, són actualment els mĆ©s severs fiscals de la corrupció. La societat en el seu conjunt va quedar marcada per influĆØncies ideològiques que fan que aquests trets de continuĆÆtat estiguen patents en la nostra vida pĆŗblica; trets tals com la satanització del conflicte i l’obsessió per l’harmonia, la identificació del Govern amb la nació oblidant altres poders de l’Estat i a la societat civil; la unitat social amb l’econòmic, el creixement econòmic com Ćŗnic Ćndex d’ĆØxit polĆtic, el nacionalisme espanyol que contraposa a Espanya amb els espanyols en la seua diversitat.
Elcontinuismefranquista ha fomentat la debilitat de la societat civil perquĆØ si bĆ© el desenvolupament econòmic pot ser una estructura vertebradora de la societat civil, no han aparegut associacions voluntĆ ries suficientment articulades. MĆ©s aviat les estructures d’articulació d’interessos continuen sent l’EsglĆ©sia, l’exĆØrcit, el funcionariat, la banca, i prĆ ctiques socials com lāendollisme, lāamiguisme, el caciquisme; aquesta Ć©s la debilitat de la societat espanyola heretada de la cultura polĆtica del franquisme; fet que suposa continuar la prĆ ctica corruptora del principi del franquisme quan aquest va subornar a les elits per a comprar la seua participació en el rĆØgim, mentre que desprĆ©s el franquisme tardĆ va buscar comprar l’abstenció de les classes mitjanes. No cal estranyar-se que les classes mitjanes urbanes quedaren indiferents davant la mort de Franco amatents a deixar-se subornar per qui els continuĆ©s garantint la seua còmoda irresponsabilitat; d’acĆ la indiferĆØncia amb quĆØ els ciutadans consentim l’increment del sectarisme polĆtic i la corrupció clientelar. Aquesta va ser la desgraciada herĆØncia de la inĆØrcia franquista i mentre no renunciem a aquest llegat no assumirem la nostra pròpia responsabilitat com a ciutadans sobirans.
Les petjades del franquisme en la nostra cultura polĆtica tambĆ© estan en el fantasma de la guerra. El general que va perpetuar i va exaltar miserablement el fantasma de la guerra que ell havia guanyat perquĆØ ningĆŗ oblidĆ©s que la pĆ tria era el seu legĆtim i indiscutible botĆ de guerra (LuĆs Landero). S’exalta el futur per a no mirar cap a enrere, se li dóna el sĆ a la resignació i a l’escepticisme, tal vegada la por a la veritat ens fa mal, ens avergonyeix, ens embruta. Per a legitimar el frau històric es recorre al revisionisme històric, es promouen publicacions de tesis revisionistes mĆ©s o menys absurdes i agressives per a centrar el debat en la pretĆØrita hegemonia de la versió dels vencedors novament; CĆ©sar Vidal, Pio Moa i la figura de JimĆ©nez Losantos en la Cope fomentant constantment l’enfrontament. No podem assistir a una polĆtica de la memòria que en la seua capacitat d’articulació polĆtica sāhi veja sotmesa a una actuació marginal com va succeir amb l’oblit dels republicans, una polĆtica que no puga accedir a la interpretació i al significat profund del que s’ha arribat a anomenar l’holocaust espanyol, a causa de la manipulació per a controlar els marges en els quals s’ha de moure el debat.
Franco va negar la història i en va refundar una; sense partits, sense sindicats, sense Parlament, sense premsa ni Estat de dret. L’essĆØncia de la PĆ tria encarnada en l’exĆØrcit i l’EsglĆ©sia, tancada a la influĆØncia estrangera. Això va provocar una ruptura en la societat espanyola amb el primer terƧ de segle, va bloquejar el procĆ©s de transformacions socials i polĆtiques iniciades entorn del 1900. Va aniquilar la primera classe obrera organitzada de la nostra història i va liquidar amb la mort i l’exili massiu la primera generació d’intelĀ·lectuals que havia establert estrets ponts amb les ciĆØncies, el pensament i art europeus. Ni nāhi havia passat ni llocs de memòria on reconĆØixer-nos.
Franco no va ser derrotat en la seua persona, encara que havia d’haver-ho estat i de forma definitiva, però la democrĆ cia va acabar per fi vencent-lo. L’obligada oberturaĀ lenta i amb reserves va haver de necessĆ riament arribar desprĆ©s de l’autarquia (anys de misĆØria i de depressió econòmica ). AixĆĀ als 60 el rĆØgim va haver d’obrir-se irremeiablement als nous plans de liberalització per a sobreviure i pel desenvolupament econòmic internacional espontani; els canvis econòmics inevitablement van produir canvis socials, la renovació de patrons de conducta que van acabar aportant allò que mĆ©s temia el franquisme: la llibertat. Llavors la classe obrera nova ja no va ser l’avantsala de la revolució sinó un instrument de reivindicació de la democrĆ cia i un despertar de l’oposició encoratjat pel desenvolupament econòmic. Va ocórrer que es negava el sistema polĆtic, però sense acabar de rebutjar la societat que ho sustentava. Es va anar formant qui a l’esquerra reivindicava la democrĆ cia com a forma de lluita i qui a la dreta creien que l’adaptació a la Dictadura, la feia legĆtima.
Enfront d’ells els buròcrates autoritaris arribats al poder del 57 al 59, pretenien institucionalitzar el rĆØgim garantint la seua permanĆØncia com a Monarquia catòlica i tradicional. DesprĆ©s en l’inconscient de la nova democrĆ cia sempre romania la idea que el paĆs estava regulat per l’exĆØrcit.
Ara trenta anys desprĆ©s de la mort del dictador es manifesta per fi la necessitat de reconciliació històrica. La veritat històrica ha sorgit de forma massiva en la nostra societat i Ć©s una exigĆØncia social, polĆtica i jurĆdica impossible dāaturar. La primera via necessĆ ria i imprescindible per a la reconciliació històrica Ć©s el reconeixement i la condemna dels crims polĆtics del franquisme enfront de l’ocultació o perversa justificació; la condemna a una Dictadura que va ser sanguinĆ ria en temps de guerra i de pau. Aquests crims van succeir en el context de les forces socials que representava l’Estat franquista i de la pròpia personalitat de Franco; una personalitat amb una trajectòria de deu anys al Marroc amb els feroƧos mercenaris dels regulars i desprĆ©s amb les embrutides tropes de xoc del despietat TerƧ Estranger, on era habitual decapitar als presoners i exhibir els seus caps com a trofeu; el que ell cridava les petites entremaliadures dels seus xics (Diari d’una Bandera). D’acĆ la serenitat per a utilitzar el terror en la guerra civil i els anys que van seguir (Paul Preston).
Quant al context de les forces socials, el Moviment Nacional creat per Franco durant la guerra civil es va construir a partir dels sectors que van donar l’esforƧ bĆØlĀ·lic dels nacionals. Va desenvolupar una estratĆØgia per al control i la utilització al seu favor de l’exĆØrcit, els falangistes, carlistes, monĆ rquics i catòlics de dretes, lāanomenat hĆ bil Ćŗs de les famĆlies del rĆØgim. Si bĆ© compartia algunes de les seues idees amb cadascun dāells nomĆ©sĀ les va utilitzar de forma oportunista. La feble oposició militar a Franco va desaparĆØixer amb l’execució instantĆ nia dels lleials a la RepĆŗblica que no van voler revoltar-se i amb les morts accidentals de Sanjurjo i Mola. TambĆ© es van liquidar altres oposicions amb el decret d’Unificació, que es va implantar amb la forƧa, amb penes de mort, amb alguna execució sumĆ ria i per les promeses de botĆ i repartiment de llocs; dissidents que van quedar en silenci i van reaparĆØixer mĆ©s tard. Les classes republicanes van quedar destruĆÆdes o funcionaritzades, la nomenclatura del rĆØgim va colonitzar tot el teixit institucional. TambĆ© va recórrer a la jerarquia eclesiĆ stica per a beatificar la guerra civil com la Croada (al mĆ©s pur estil integrista). Dāaltra banda, la signatura del Concordat amb el VaticĆ va reconĆØixer el catolicisme com a religió de l’Estat; quedant l’EsglĆ©sia exempta d’impostos i l’Estat finanƧava els seus pressupostos.
El cercle viciós de totes les tiranies Ć©s extirpar a l’enemic (Haro Tecglen). La repressió del rĆØgim es va exercir fins al final. La columna vertebral de l’Estat no va ser l’exĆØrcit com a tal sinó l’administració policial i governamental militaritzada. Davant dāaquesta obsessió no es van adonar que el cas mĆ©s flagrant de desordre que pot donar-se en un paĆs Ć©s el de posar un general al capdavant del poder civil. La proclama declarant en el 39 la fi de la guerra no va ser realitat ni en el plĆ nol jurĆdic ni en el polĆtic. El bĆ ndol militar declarant la guerra en el 36 no va ser derrogat fins al 48. Segons aquest tot aquell que rebutgĆ©s o haguĆ©s rebutjat en el passat els principis del rĆØgim incorria en delicte de rebelĀ·lió militar. El penalista JimĆ©nez de Asua va declarar aquest procĆ©s de rebelĀ·lió al revĆ©s, aquesta ficció legal es va utilitzar en aquest perĆode consolidat el rĆØgim per a condemnar i executar a milers de ciutadans. DesprĆ©s del 48, aixecat formalment i jurĆdicament l’estat de guerra, es van mantenir vigents una sĆØrie de lleis per a exercir una repressió mĆ©s selectiva. La llei de responsabilitats polĆtiques, dictaminada en el 39 amb carĆ cter retroactiu, la llei de Repressió de la MaƧoneria i el comunisme que de forma extensiva tipificava de delicte les idees contra la religió, la pĆ tria i les seues institucions fonamentals. Per a la persecució dāaquests delictes es crearen tribunals especials militars. TambĆ© es va mantenir vigent en aquest perĆode la llei de MarƧ del 43 que equiparava al delicte militar qualsevol activitat contrĆ ria a l’ordre pĆŗblic. El terme mitjĆ de civils condemnats per tribunals militars durant la dĆØcada dels 50 va ser de vuit-cents per any (Manuel BallbĆ©).
A partir del 60, es van aplicar dos plĆ nols que es podien usar indistintament, bĆ© l’ordenament administratiu ordinari o bĆ© el de carĆ cter marcial, sense necessitat de prĆØvia declaració d’estat d’excepció, fruit d’això va ser la llei del Tribunal d’Ordre PĆŗblic que va comenƧar a funcionar en el 63. Per a fer-se una idea del volum de processos d’aquest Tribunal, en 1975 encara va incoar mĆ©s de 4000 causes totes elles per delictes polĆtics (El PaĆs, 3-12-92). Per tant, amb aquestes noves mesures en aquest tercer i Ćŗltim perĆode no es va desmilitaritzar el sistema sinó que es va implantar un model dual; d’una banda el Tribunal d’Ordre PĆŗblic amb jutges civils i per una altra el manteniment de la jurisdicció militar. TambĆ© es va publicar la llei de bandidatge i terrorisme en els anys 60. Cal dir tambĆ© que la Policia Armada i la GuĆ rdia Civil eren cossos militars i qualsevol actuació d’un ciutadĆ en contra d’elles es transformava en delicte militar.
Franco li va donar a lāestat una trĆ gica unitat, quan amb lleis absurdes com la de la Repressió de la MaƧoneria i el Comunisme, o solament amb la lāarbritarietat dels consells de guerra sumarĆssims d’urgĆØncia, on sāhi feia comparĆØixer de vuit a deu reus de molt distinta procedĆØncia, polĆtica, intelĀ·lectual, unificats tots com autors del mateix delicte de rebelĀ·lió militar. De la mateixa manera estaven repletes les presons. Fins i tot, va haver venjanƧa en el repartiment de queviures, habitatges i llocs de treball en les zones que havien estat republicanes i que pertanyien als guanyadors del botĆ de la guerra, els qüestionaris, les declaracions jurades obligatòries per a tot bastaven per a discriminar, era el paĆs de porters i policies; de les delacions.
El rĆØgim va venir a desfer-se quan la repressió es va convertir en espantall, les seues Ćŗltimes convulsions van contribuir a desprestigiar-lo. Va haver de tot, els afusellaments del 75, els assassinats de Vitòria, la matanƧa del carrer de Atocha, un moviment final encoratjat pel govern de la Transició d’Arias vell repressor i de Fraga ministre de l’Interior, tacat pel franquisme i les seues violĆØncies.Ā L’oposició militar encara va encoratjar el cop militar del 81 de Milan del Bosch, Armada i Tejero.
A dia dāavui, mĆ©s de 5.ooo persones busquen les restes de familiars morts, nombroses persones que havien deixat conviure la seua por amb un silenci polĆtic en el qual els desapareguts no existien; lāassociació per a la Recuperació de la Memòria Històrica tenen les peticions; les associacions de familiars dāafusellats, presos, represaliats i exiliats, han aportat documents i testimonis. Les vĆctimes de la repressió segueixen esperant la llei de rescabalament moral i jurĆdic ( la revisió de les sentĆØncies) per les condemnes de mort i de presó, pels camps de treball, per les incautacions de bĆ©ns, per les represĆ lies laborals, els fills robats a les preses republicanes.
La preocupació Ć©s l’avanƧada edat de qui van sofrir en la seua persona la barbĆ rie del general colpista; i quan en una democrĆ cia suposadament consolidada altra vegada es recorre a la cicatrització de les ferides com a pretext, se’ls estĆ demanant una mica del que els falta: temps; cada vida que s’extingeix sense haver obtingut justĆcia Ć©s una victòria per a aquells que els aterreix la memòria perquĆØ no poden justificar el seu passat. El 18 de juliol de l’any en curs, Amnistia Internacional va presentar un contundent escrit sobre el significat del cop militar a la RepĆŗblica, on es recomanava no solament la revisió cultural i jurĆdica de tot l’heretat del rĆØgim que violava de forma sistemĆ tica els drets humans, sinó tambĆ© la reparació moral, material de les vĆctimes; a aquest informe una editorial de āEl Mundoā responia advertint del perill que això suposava per a tots. QuĆØ li passa a la democrĆ cia espanyola que a trenta anys vista no pot abordar aquests temes?
MĀŖ Isabel Peris
Grup per la Recerca de la Memòria Històrica
