El monument de la Creu dels Caiguts. 74 anys d’impunitat

Maribel Peris MuiƱos

Els que creiem en la democrĆ cia com a forma de convivĆØncia considerem el diĆ leg una einaĀ  per arribar a l’enteniment i la resolució dels conflictes. Per contrast, la retirada del monument de la Creu dels Caiguts ha esdevingutĀ  un conflicte que Ć©s unĀ  senyal de la debilitat del polsĀ  democrĆ tic. TambĆ© Ć©s ben cert que amb la Dictadura no haguĆ©rem assistit a cap debat i els sĆ­mbols i monuments s’hagueren retirat sense cap concessió; com es van eliminarĀ  l’Obelisc i unĀ  llarg etcĆØtera.

Durant aquests Ćŗltims mesos han sigut diversos els articles publicats amb la finalitat d’informar mitjanƧant l’anĆ lisi de raons fonamentades des de perspectives històriquesĀ Ā  iĀ  religioses. ArticlesĀ  com els de Juan Luis Porcar i Manolo Carceller han explicat amb rigorĀ  i objectivitat el perquĆØ de la necessitat de retirar aquest monument. I això com deia al principi es diu diĆ leg. Però la sensació que Ć©s percep, si ens atenem al desenvolupament de la qüestió, sembla ser de noĀ  interessar el diĆ legĀ  sinó mĆ©s bĆ© la irracionalitat. I la por. Aquesta por inculcada i tramesa en la nostra cultura polĆ­tica. I la por Ć©s una emoció que paralitza.

Ɖs necessari davant aquesta irracionalitatĀ  posar de manifest alguns dels missatges dels articles citats perquĆØ són l’esĆØncia de la nostraĀ  convivĆØncia democrĆ tica . Els espais pĆŗblics no poden ser una expressió del totalitarisme on perdure significativamentĀ  la propaganda i els sĆ­mbols d’exhaltació d’un rĆØgim passat que es va imposar per la violĆØncia i la sang.Ā  Els espais pĆŗblics no poden ofendre i humiliar les sensibilitats dels ciutadans venƧuts i repressaliats durant tota la Dictadura; ambĀ  la por com a instrument per a la convivĆØncia.

Per una altra part,Ā  tambĆ© cal posar de manifest com el franquisme va instrumentalitzar els sĆ­mbols religiosos i es va apropiar del seu significat amb una identificació de la religió catòlica amb el feixisme (nomĆ©s cal recordar a Franco sota el pal.li). Va existir un maridatge entre el rĆØgim i la jerarquia catòlica. Malgrat tot, això no Ć©s de rebutĀ  per als cristians de base ja que no concebenĀ  la religió com un espai d’odi ni de revenja cap als venƧuts sinó com unĀ  un espai d’amor i perdó. AixĆ­ es va manifestar pĆŗblicamentĀ  en l’assemblea de ā€œSalvem el Ribaltaā€Ā  per veus catòliques durant la votació per a la retirada del monument de la Creu dels Caiguts.

La Direcció de Reformes DemocrĆ tiques va traslladarĀ  el 31 de juliol del 2017 a la Regidora de Cultura de l’Ajuntament de Castelló un escritĀ  ambĀ  una sĆØrie de consideracions segons l’informe del ā€œcomitĆ© tĆØcnic d’experts per a la valoració  de la retirada de vestigis relatius a la Guerra Civil i la Dictadura a la Comunitat Valenciana i dels supòsits determinants d’excepcionalitatā€. Segons aquest informe no va haver-hi cap resignificació del sĆ­mbol l’any 1979 amb el canvi de la llegenda. El monument no tĆ© cap valor artĆ­stic ni d’història i Ć©s un element artificial afegit a un parc del segle XIX. IĀ  a mĆ©s no concorre cap de les causesĀ  d’excepcionalitat de l’article 15 de la llei 52/2007Ā  de 26 de desembre coneguda com la llei de la Memòria Històrica. En un recent escrit en premsa per laĀ  catedrĆ ticaĀ  Rosa Monlleó es reiteraĀ  com el comitĆ© d’expertsĀ  consideraĀ  la significació actual del monument com un lloc de culte al franquisme amb homenatges en dades assenyalades.

ElĀ  monument en qüestió  Ć©s un element estrany a l’entorn d’un espai com el parc Ribalta, un bĆ© d’interes cultural, que malauradamentĀ  durant els anys de la Dictadura ha tingut allĆ­ una preeminĆØncia fastigosa com aĀ  sĆ­mbol franquista, la qual cosaĀ  mai haĀ  contribuit a la reconciliació i normalització democrĆ tica. Tots els ciutadans són conscients de la significació  d’aquest monument; l’evidĆØncia del seu nom talĀ  com se’l coneix a l’imaginari popular: la Creu dels Caiguts. El canvi de llegenda va serĀ  tan sols un pegatĀ  per a evitar la seua eliminació; potser per aquest motiu les lletresĀ  van caure a poc a poc. Com a monument als caigutsĀ  ha reunit al llarg dels anys en democrĆ cia actes de concentració i de manifestació, d’exhaltació del rĆØgim de Franco i aixĆ­Ā  continua sent-hoĀ  durant tots els anys en dades assenyalades. Era i Ć©s el monument als caiguts, i caiguts malauradament nomĆ©s hi havia uns. Les altres vĆ­ctimes van haver de sorgirĀ  de la consciĆØncia ciutadana mitƧanƧant els moviments memorialistes, per a comenƧar a existir i tindre visibilitat.

DesprĆ©s de la lleiĀ  14/2017 de 10 de novembre de la ā€œMemòria DemocrĆ”tica y para la convivencia de la Comunidad Valencianaā€, com a llei autonòmica de la memòria democrĆ tica amb elĀ  seu rĆØgim sancionador, Ć©s un contrasentitĀ  haver de presenciar aquest debat absurd i la inacció davant el compliment de la llei. Ha hagut un procĆ©s democrĆ tic tant en l’elaboració de la llei, aixĆ­ com en informes d’experts.Ā  L’eliminació Ć©s un exercici polĆ­tic d’obligat compliment; de coherĆØncia; un compromĆ­s del que no es pot fugir des de la funció i la responsabilitat polĆ­tica. No complir la llei per aquells mateixos que l’han promulgat no Ć©s nomĆ©s unĀ  descrĆØdit sinó tambĆ© una irresponsabilitat i manca de respecte cap els ciutadans aixĆ­ com unĀ  menyspreu als valors democrĆ ticsĀ  Si els ciutadans tenim el compromĆ­s d’asumir les nostres obligacions democrĆ tiques tambĆ© els polĆ­tics ho han de fer i donar exemple.

La història s’escriu amb aquestes accions de valor i de compromĆ­s. I tambĆ© esĀ  pot passar a la història amb el pes de la por iĀ  de l’incompliment de la llei.Ā  En altres indrets han complit aquest compromĆ­s.Són els referents com aĀ  Callosa de Segura a Alacant iĀ  la Vall d’Uixó a Castelló.

A mĆ©s a mĆ©s, cal alƧar la llosa del franquisme que pesa sobre la nostra societat. Assistim a aquest procĆ©s de forma simbòlica a ā€œelĀ  Valle de los Caidosā€ on de forma vergonyosa durant anys han estat soterrats les vĆ­ctimes i el botxĆ­. Quina mena de democrĆ cia pot permetre aquesta situació com una representació escĆØnica d’una agonia interminable del franquisme ambĀ  una dretaĀ  no modernitzada, ancorada en el passat.Ā  Paradoxalment, aquesta dreta utilitza el discurs de no viure en el passat quan es tracta de recuperar les vƬtimes dels desapareguts.

Finalment, no Ć©s debades recordar que el rĆØgim franquista va desplegar mitjans tĆØcnics immensos per recuperar els seus cadĆ vers. Es van invertir 1086 millions de pessetes. Ara mĆ©s de 70 anys desprĆ©s es faran les primeres exhumacions a la fossa del cementeri civil de Castelló de les vĆ­ctimes de la repressió. Fills i nets s’han mort pel camĆ­ sense poder veure-ho.

Signat. Maribel Peris MuiƱos

Membre del comitĆ© tĆØcnic d’expertsĀ  pel Consell ValenciĆ  de Cultura

Presidenta del Grup per la Recerca de la Memòria Històrica, Castelló

Vols rebre les Ćŗltimes notĆ­cies del Grup al teu mail i estar al dia de les nostres novetats?

ButlletĆ­ de notĆ­cies

Envia'ns el teu mail!

* En cap cas usarem el teu correu electrònic per enviar cap tipus de spam. Tampoc el compartirem amb tercers. Amb l'enviament d'aquest formulari de subscripció acceptes la política de privacitat del Grup per la Recerca de la Memòria Històrica de Castelló.

Vols colĀ·laborar amb el Grup? Tens alguna proposta?
Digues la teua!

Fes camĆ­ amb nosaltres

    DesplaƧa cap amunt