Maribel Peris MuiƱos
Els que creiem en la democrĆ cia com a forma de convivĆØncia considerem el diĆ leg una einaĀ per arribar a lāenteniment i la resolució dels conflictes. Per contrast, la retirada del monument de la Creu dels Caiguts ha esdevingutĀ un conflicte que Ć©s unĀ senyal de la debilitat del polsĀ democrĆ tic. TambĆ© Ć©s ben cert que amb la Dictadura no haguĆ©rem assistit a cap debat i els sĆmbols i monuments sāhagueren retirat sense cap concessió; com es van eliminarĀ lāObelisc i unĀ llarg etcĆØtera.
Durant aquests Ćŗltims mesos han sigut diversos els articles publicats amb la finalitat dāinformar mitjanƧant lāanĆ lisi de raons fonamentades des de perspectives històriquesĀ Ā iĀ religioses. ArticlesĀ com els de Juan Luis Porcar i Manolo Carceller han explicat amb rigorĀ i objectivitat el perquĆØ de la necessitat de retirar aquest monument. I això com deia al principi es diu diĆ leg. Però la sensació que Ć©s percep, si ens atenem al desenvolupament de la qüestió, sembla ser de noĀ interessar el diĆ legĀ sinó mĆ©s bĆ© la irracionalitat. I la por. Aquesta por inculcada i tramesa en la nostra cultura polĆtica. I la por Ć©s una emoció que paralitza.
Ćs necessari davant aquesta irracionalitatĀ posar de manifest alguns dels missatges dels articles citats perquĆØ són lāesĆØncia de la nostraĀ convivĆØncia democrĆ tica . Els espais pĆŗblics no poden ser una expressió del totalitarisme on perdure significativamentĀ la propaganda i els sĆmbols dāexhaltació dāun rĆØgim passat que es va imposar per la violĆØncia i la sang.Ā Els espais pĆŗblics no poden ofendre i humiliar les sensibilitats dels ciutadans venƧuts i repressaliats durant tota la Dictadura; ambĀ la por com a instrument per a la convivĆØncia.
Per una altra part,Ā tambĆ© cal posar de manifest com el franquisme va instrumentalitzar els sĆmbols religiosos i es va apropiar del seu significat amb una identificació de la religió catòlica amb el feixisme (nomĆ©s cal recordar a Franco sota el pal.li). Va existir un maridatge entre el rĆØgim i la jerarquia catòlica. Malgrat tot, això no Ć©s de rebutĀ per als cristians de base ja que no concebenĀ la religió com un espai dāodi ni de revenja cap als venƧuts sinó com unĀ un espai dāamor i perdó. AixĆ es va manifestar pĆŗblicamentĀ en lāassemblea de āSalvem el RibaltaāĀ per veus catòliques durant la votació per a la retirada del monument de la Creu dels Caiguts.
La Direcció de Reformes DemocrĆ tiques va traslladarĀ el 31 de juliol del 2017 a la Regidora de Cultura de lāAjuntament de Castelló un escritĀ ambĀ una sĆØrie de consideracions segons lāinforme del ācomitĆ© tĆØcnic dāexperts per a la valoració de la retirada de vestigis relatius a la Guerra Civil i la Dictadura a la Comunitat Valenciana i dels supòsits determinants dāexcepcionalitatā. Segons aquest informe no va haver-hi cap resignificació del sĆmbol lāany 1979 amb el canvi de la llegenda. El monument no tĆ© cap valor artĆstic ni dāhistòria i Ć©s un element artificial afegit a un parc del segle XIX. IĀ a mĆ©s no concorre cap de les causesĀ dāexcepcionalitat de lāarticle 15 de la llei 52/2007Ā de 26 de desembre coneguda com la llei de la Memòria Històrica. En un recent escrit en premsa per laĀ catedrĆ ticaĀ Rosa Monlleó es reiteraĀ com el comitĆ© dāexpertsĀ consideraĀ la significació actual del monument com un lloc de culte al franquisme amb homenatges en dades assenyalades.
ElĀ monument en qüestió és un element estrany a lāentorn dāun espai com el parc Ribalta, un bĆ© dāinteres cultural, que malauradamentĀ durant els anys de la Dictadura ha tingut allĆ una preeminĆØncia fastigosa com aĀ sĆmbol franquista, la qual cosaĀ mai haĀ contribuit a la reconciliació i normalització democrĆ tica. Tots els ciutadans són conscients de la significació dāaquest monument; lāevidĆØncia del seu nom talĀ com seāl coneix a lāimaginari popular: la Creu dels Caiguts. El canvi de llegenda va serĀ tan sols un pegatĀ per a evitar la seua eliminació; potser per aquest motiu les lletresĀ van caure a poc a poc. Com a monument als caigutsĀ ha reunit al llarg dels anys en democrĆ cia actes de concentració i de manifestació, dāexhaltació del rĆØgim de Franco i aixĆĀ continua sent-hoĀ durant tots els anys en dades assenyalades. Era i Ć©s el monument als caiguts, i caiguts malauradament nomĆ©s hi havia uns. Les altres vĆctimes van haver de sorgirĀ de la consciĆØncia ciutadana mitƧanƧant els moviments memorialistes, per a comenƧar a existir i tindre visibilitat.
DesprĆ©s de la lleiĀ 14/2017 de 10 de novembre de la āMemòria DemocrĆ”tica y para la convivencia de la Comunidad Valencianaā, com a llei autonòmica de la memòria democrĆ tica amb elĀ seu rĆØgim sancionador, Ć©s un contrasentitĀ haver de presenciar aquest debat absurd i la inacció davant el compliment de la llei. Ha hagut un procĆ©s democrĆ tic tant en lāelaboració de la llei, aixĆ com en informes dāexperts.Ā Lāeliminació Ć©s un exercici polĆtic dāobligat compliment; de coherĆØncia; un compromĆs del que no es pot fugir des de la funció i la responsabilitat polĆtica. No complir la llei per aquells mateixos que lāhan promulgat no Ć©s nomĆ©s unĀ descrĆØdit sinó tambĆ© una irresponsabilitat i manca de respecte cap els ciutadans aixĆ com unĀ menyspreu als valors democrĆ ticsĀ Si els ciutadans tenim el compromĆs dāasumir les nostres obligacions democrĆ tiques tambĆ© els polĆtics ho han de fer i donar exemple.
La història sāescriu amb aquestes accions de valor i de compromĆs. I tambĆ© esĀ pot passar a la història amb el pes de la por iĀ de lāincompliment de la llei.Ā En altres indrets han complit aquest compromĆs.Són els referents com aĀ Callosa de Segura a Alacant iĀ la Vall dāUixó a Castelló.
A mĆ©s a mĆ©s, cal alƧar la llosa del franquisme que pesa sobre la nostra societat. Assistim a aquest procĆ©s de forma simbòlica a āelĀ Valle de los Caidosā on de forma vergonyosa durant anys han estat soterrats les vĆctimes i el botxĆ. Quina mena de democrĆ cia pot permetre aquesta situació com una representació escĆØnica dāuna agonia interminable del franquisme ambĀ una dretaĀ no modernitzada, ancorada en el passat.Ā Paradoxalment, aquesta dreta utilitza el discurs de no viure en el passat quan es tracta de recuperar les vƬtimes dels desapareguts.
Finalment, no Ć©s debades recordar que el rĆØgim franquista va desplegar mitjans tĆØcnics immensos per recuperar els seus cadĆ vers. Es van invertir 1086 millions de pessetes. Ara mĆ©s de 70 anys desprĆ©s es faran les primeres exhumacions a la fossa del cementeri civil de Castelló de les vĆctimes de la repressió. Fills i nets sāhan mort pel camĆ sense poder veure-ho.
Signat. Maribel Peris MuiƱos
Membre del comitĆ© tĆØcnic dāexpertsĀ pel Consell ValenciĆ de Cultura
Presidenta del Grup per la Recerca de la Memòria Històrica, Castelló
