José Sampedro Ramos, recuperant la memòria antifeixista d’un milicià afusellat a Castelló

José Sampedro Ramos, un pescador gallec emigrat en la seua joventut al País Basc, on va formar una família, a l’inici de la guerra civil i compromés amb la causa antifeixista, es va allistar com a milicià. Després de dos anys de guerra va ser fet presoner i afusellat a Castelló un 11 de juliol de 1938. El seu fill, Goio Sampedro “Urales” amb solament dos anys d’edat quan va perdre a son pare, no va deixar mai de reivindicar la seua memòria i recollir informació sobre la seua vida, fins contactar el 2010 amb el Grup per la Recerca de la Memòria Històrica de Castelló, un contacte i una relació mitjançant la qual es va poder localitzar el lloc d’enterrament de José Sampedro abans de ser traslladat el 1948 a l’ossari del cementeri.

Goio, el fill de José Sampedro, ens va deixar fa pocs mesos, no sense plasmar abans per escrit la seua lluita per la memòria i la biografia de son pare. Una flama de la memòria mantinguda viva a la seua família. Amaiur Sampedro, neta de Goio i besneta de José, va contactar el 4 de juny de, 2026 amb Juan Luis Porcar, el representant del GRMHC que segons la correspondència conservada pel seu avi va tenir relació amb ell anys enrere. Un dia després el 5 de juny, visitaven el cementeri de Castelló i coneixíem els episodis repressius que van posar fi a la vida de José Sampedro, la seua captura formant part d’una brigada mixta republicana el 24 de juny de 1938 i la seua condemna a mort després d’un procediment sumaríssim d’urgència col·lectiu, per a ser afusellat dies després al Riu Sec de Castelló. Amaiur és dipositària també del testimoniatge i la memòria de Goio, el seu avi, que a continuació reproduïm https://affna36.org/testimonio-goyo-sampedro-urales/?fbclid=IwZnRzaASPxztleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEePZNpSs59VTWl7f02vGZVkLLokInkvyb6zw1JTwuKVHizb5voFBCSQZ6nIYw_aem_S6CpXEJ15goFhOlGIgfQzQ

Vols rebre les últimes notícies del Grup al teu mail i estar al dia de les nostres novetats?

Butlletí de notícies

Envia'ns el teu mail!

* En cap cas usarem el teu correu electrònic per enviar cap tipus de spam. Tampoc el compartirem amb tercers. Amb l'enviament d'aquest formulari de subscripció acceptes la política de privacitat del Grup per la Recerca de la Memòria Històrica de Castelló.

Vols col·laborar amb el Grup? Tens alguna proposta?
Digues la teua!

Fes camí amb nosaltres

    Desplaça cap amunt