Inici dels treballs d’excavació per la localització de la fossa de víctimes de la repressió franquista de Moncofa

El Grup per la Recerca de la Memòria Històrica de Castelló ha iniciat els treballs de localització d’una fossa de víctimes de la repressió franquista ubicada en un terreny agrícola en els límits dels termes de Nules i Moncofa, en la qual s’espera trobar les restes de quatre joves moncofers assassinats només finalitzada la Guerra Civil per falangistes locals sense cap judici previ. Els familiars de les víctimes van contactar amb la nostra associació fa pocs anys per mostrar el seu interès i demanar-nos la nostra ajuda per recuperar les restes, després de recollir diversos testimoniatges sobre la ubicació probable de la fossa.

Després d’una primera campanya de prospecció per georadar impulsada pel GRMHC, l’associació científica Arqueoantro, els familiars i l’àrea de Memòria Democràtica de la Diputació de Castelló dirigida per Tania Baños, es va decidir realitzar una campanya de localització, excavació, exhumació i identificació de les restes en 2023 en el marc d’un conveni que es signaria entre el nostre Grup i la Diputació de Castelló, que incloïa dos projectes més, una altra campanya d’exhumació a Les Coves de Vinromà i la posada en marxa d’una obra de teatre sobre memòria històrica.

Adjudicat el pressupost i finalitzats a principis de maig tots els tràmits administratius i reunida tota la documentació i permisos necessaris, se’ns va comunicar la impossibilitat de signar el conveni per estar el govern provincial “en funcions”. Amb la nova corporació provincial després de les eleccions municipals els requeriments i demandes del GRMHC al respecte no han obtingut resposta per part de l’actual Diputació malgrat els escrits presentats avisant de la urgència dels treballs condicionats per la caducitat del permís d’ocupació del terreny de Nules. Davant el silenci de la Diputació de Castelló respecte a la resolució del conveni de memòria històrica en el qual estaven programats els treballs indicats, el GRMH d’acord amb les famílies i Arqueoantro va decidir iniciar el 28 d’agost la fase d’excavació amb fons propis, esperant la prompta signatura del conveni. Hui dia 30 d’agost el nostre Grup ha convocat una roda de premsa per a donar a conèixer la situació. Les famílies han pogut expressar el seu sentir i el director de l’equip d’exhumacions ha informat sobre el treball tècnic. De la seua part representants del Grup, feta l’exposició dels fets,  hem reivindicat  la condició humana d’aquestes víctimes i  l’actuació en conseqüència per part  de les institucions i en aquest cas concret el compliment del conveni per part de la Diputació de Castelló, en conseqüència el GRMH  demana a la Diputació de Castelló la immediata signatura del conveni que ja estava en procés de tramitació.

Vols rebre les útlimes notícies del Grup al teu mail i estar al dia de les últimes novetats?

Butlletí de notícies

Envia'ns el teu mail!

* En cap cas usarem el teu correu electrònic per enviar cap tipus de spam. Tampoc el compartirem amb tercers. Amb l'enviament d'aquest formulari de subscripció acceptes la política de privacitat del Grup per la Recerca de la Memòria Històrica de Castelló.

Vols col·laborar amb el Grup? Tens alguna proposta?
Digues la teua!

Fes camí amb nosaltres

    Desplaça cap amunt